Mökkiläisen hiilijalanjälki

Mökkeilyn hiilijalanjälki Suomessa -esite kertoo, että mökkeilyn kokonaishiilijalanjälki Suomessa muodosti vajaat 3 % vuoden 2021 kotitalouksien kulutuksen hiilijalanjäljestä. Hiilijalanjälki sisältää mökkien energiankulutuksen, mökkeilyyn liittyvän liikkumisen kuten matkat kotoa mökille ja mökiltä käsin tehtävät kauppamatkat, veneilyn mökillä sekä tavaroiden ja palveluiden kulutuksen.

Kuva mökkeilyn hiilijalanjälkiesitteen kannesta

Mökkien varustetaso ja koko sekä mökkeilyn tavat vaihtelevat ja aiheuttavat eroja esimerkiksi energian kulutuksessa, mökkimatkoissa, veneilyssä ja muussa kulutuksessa. Esitteessä kerrotaan esimerkkeinä kolmen erilaisen mökkeilevän perheen hiilijalanjäljen muodostuminen. Kaikkien kolmen esimerkkiperheen hiilijalanjälki jakaantuu samansuuntaisesti: mökkeilyyn liittyvä liikenne on suurin päästöjen lähde. Liikenteen jälkeen eniten vaikutuksia aiheutuu sähkön kulutuksesta sekä tavaroista ja palveluista. Veneilyn osuus päästöistä on pienempi. Mökkien välillä hiilijalanjälki ja sen jakaantuminen eri osa-alueisiin vaihtelevat kuitenkin suuresti.

Hiilijalanjälkilaskurin avulla jokainen voi halutessaan selvittää oman mökkinsä hiilijalanjäljen. Laskuriin syötetään tietoja mökkimatkoista, lämmityksestä, sähköstä, veneilystä sekä tavaroiden ja palveluiden kulutuksesta.

Laskuri auttaa ymmärtämään, mistä juuri oman mökin päästöt aiheutuvat. Esimerkiksi pääkaupunkiseudulta Järvi- tai Itä-Suomeen mökille matkaavan perheen mökkeilyn hiilijalanjälkeä todennäköisesti kasvattaa pitkä automatka. Lähimökkeilijän hiilijalanjälkeen saattaa puolestaan eniten vaikuttaa mökin talvilämmitys.

Mökkeilyn hiilijalanjälkeä voi pienentää monin eri tavoin. Mökkimatkan päästöjä voi vähentää vaihtamalla vähäpäästöisempään kulkutapaan ja pienentämällä matkasuoritetta. Kuten kotonakin, myös mökillä kannattaa käyttää energiaa säästäen ja valita energiatehokas talvilämmitysratkaisu.

1. Valitse vähäpäästöinen kulkutapa tai vähäpäästöinen auto
  2. Pienennä matkasuoritetta (lähimökki, pidempi oleskelu mökillä, asiointimatkojen yhdistely)
  3. Paranna mökin energiatehokkuutta ja käytä energiaa fiksusti
  4. Valitse sopiva, energiaa säästävä talvilämmitysratkaisu
  5. Hyödynnä lämpöpumppua, jos mökillä on verkkosähkö
  6. Kohtuullista veneiden ja muiden polttomoottoreiden käyttöä
  7. Huolla mökillä jo olevia tavaroita ja hanki uutta harkiten
  8. Suosi mökkien yhteiskäyttöä, jotta uusia mökkejä tarvitaan vähemmän
  9. Käytä polttopuuta taloudellisesti, fiksusti polttaen ja valitse laadukas tulisija
  10. Nauti luonnosta, sido hiiltä pihapiirin kasvillisuudella ja vaali luonnon monimuotoisuutta.

Suomen ympäristökeskus Syke laski ensimmäistä kertaa suomalaisten mökkeilyn tuottamat kasvihuonekaasupäästöt. Tutkimusta rahoittivat maa- ja metsätalousministeriö (saaristoasiain neuvottelukunta SANK), ympäristöministeriö ja Suomen ympäristökeskus Syke. Yhteistyötahoina mukana ovat olleet Vapaa-ajan asukkaiden Liitto VAAL ry ja Suomen Omakotiliitto ry.